Svett!

I dag har vi 2 personer som har bidratt, først fra Rogers dagbok:

Søndag 26.8
Sarahan til Sangla.
Startet dagen med tempelbesøk i sarahan. Kjørte fra hotellet kl 9 på nyjusterte motorsykler.
Ned samme vei som vi kom opp. Bratt nedover på dårlig kjerrevei. Et par tre fikk kjenning med bakken men uten skader. Smale svingete veier. Mye veiarbeid , med krafse og spade langs stupbratte kanter, ikke mye klaring med møtende lastebiler. Noe steder hadde veien rast ut og det gjenstod kun en tynn stripe å kjøre på. Forbi veiarbeidet gikk det raskere med vei som var hugget ut i fjellet 400 meter ned og sikkert det samme oppover. Lunsj ble inntatt 2 mil før dagens mål og aldri har real turmat smakt så godt. Siste stykket opp langs fjellet. Smale vei som snirklet seg oppover fjellsiden ned en og annen ku å ta hensyn til.
Vel fremme i Kinner Camp på 2700m over havet,ble vi møtt av en fantastisk plass nede i dalen hvor vi ble innkvartert i «telt» med innlagt vann og strøm.
Nærmeste jeg har vært Glamping».
Nok en minnerik dag på veien.

Også Randi har beskrevet dagen:

Kjøredag 2
Dag 5 Sarahan til Sangla
I dag var det tidlig opp for å besøket Bhimakali Templet i Sarahan – et buddistisk tempel kl 06:30. Frokost kl 07:30 og avreise 08:30. Til frokost fikk vi servert en tynn velling av noe slag, som smakte helt greit med litt sukker. Så kom det toast, smør og syltetøy. Så fikk vi en liten omelett. Til slutt ble det servert en veldig, veldig tynn kaffe som vi først trodde var te. Med litt ekstra pulver ble den drikkbar. Syklene var parkert på rekke og rad på gata utenfor hotellet, og mekanikerne våre hadde justert alle bakbremsene. La man foten litt langt fram på fothvileren, bremset man. Vi skulle nemlig ned den samme steinete, smale, sølete «veien» vi kom opp i går. I følge Øystein ville flere av oss komme til å legge ned sykkelen, og det gjorde vi. Men ingen ble skadet. Og syklene fikset Dharmender når det var behov.

Etter at alle hadde fått fylt tanken med drivstoff, havnet vi i en skikkelig trafikkork. Litt kork er det hver gang man skal gjennom et tettsted, da det her ikke er noe problem å stoppe midt i veien om man har behov for det. Biler og sykler skal passere hverandre på smale veier – noen ganger er kun det ene kjørefeltet brukbart, da det andre har rast ut eller er under vedlikehold eller kanskje det er en ku eller fem i veien. Korken vår var en blanding av veiarbeid, møtende lastebiler og en personbil som tydeligvis hadde kjørt seg fast – kanskje da han prøvde å passere de to lastebilene som prøvde å passere hverandre. Og alt dette prøvde vi å komme forbi med en rekke på 22 sykler. Kaos. Varmt. Veldig varmt. Vi har ikke hatt en dråpe regn siden Delhi. Det blir noen hårreisende forbikjøringer her, men tutet man nok ordner alt seg. Venstrekjøringa går også greit. Det blir noen fotostopp underveis, vi stopper for å spise litt, drikke vann – mye vann – tisse alt dette vannet ut igjen og eventuelt for å samle gruppa om noen har falt av – f.eks ikke kommet seg forbi en buss/lastebil og blitt hengende langt etter. Vi kjører i to grupper, så vi må ikke vente på alle 22. Lunsj i dag var Real Turmat. Vi hadde delvis gode veier i dag og kunne kjøre litt fortere, men som regel har det gått pent og rolig. Plutselig står det en ku rundt en sving eller det kommer et motgående kjøretøy – i den ene brukbare fila. Veien opp til Sangla var smal og svingete, og det gikk bratt ned på ene siden – men veldig fin (ikke å kjøre på, men fotomotiv fin). Og så kom dagens overraskelse. Veien ned til Kinner Camp, overnattingsstedet for i natt, var like bratt og steinete og svingete som veien ned fra Sarahan. Men teltene her er fantastiske. Med senger, rent sengetøy, strøm og bad med do og «Indian style» dusj (altså en bøtte man fyller med vann og et øsekar). Standarden her er mye bedre en hotellet i Sarahan, der vi måtte fram med lakenpose/sovepose. Noen av herrene benyttet også soveposen i Shimla, da de fikk rom med «King size» dobbeltseng og en dyne.

Om forfatteren

Willy Myhre
Willy Myhre
Willy har lang og variert erfaring som motorsyklist og jobber til daglig som ingeniør i forsvaret. Willy har tjenestegjort i Asia, og er turleder på begge våre turer i India.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.