18 dager
Varighet
Aug-Sep
Måned
Nord-India
Sted
6
Nivå

Høsten 2025 blir «Verdens høyeste MC-tur» enda høyere! Vi kommer til å kjøre over verdens høyeste pass, Umling La, på 5799 m. Passet ligger lengst nordøst i Ladakh-regionen på grensen mot Tibet.  I tillegg til dette får du med deg alt det andre som denne reisen har inneholdt i de 15 årene Indian Adventures har kjørt der, blant annet kryssing av 7 av de høyeste passene i verden, kjøring på Silkeveien i Nubra Valley etter å ha krysset hele Himalayafjellkjeden, storslagne Spiti Valley og  togreisen på UNESCOs verdensarvliste fra Kalka til Himalayabyen Shimla der MC-turen starter.

Dette er en motorsykkeltur for den som ønsker noe utenom det vanlige. Veien er rangert av flere MC-magasiner som den mest spektakulære veien i verden. 

Vi kjører gjennom frodige daler, langs brusende elver, over enorme fjellpass, bor sammen med nomader på det tibetanske platå og opplever stillheten og villheten så langt fra sivilisasjonen man kan komme. Vi kjører gjennom Spiti Valley, en dal beliggende  på grensen til Tibet så øde og vakker at den vil ta pusten fra deg. Og når vi har kommet til veis ende har vi krysset Himalayakjeden på to hjul og kjørt over verdens høyeste kjørbare pass som er 500 m høyere enn Mt. Everest Base camp (Umling La,  5799 moh).

DATOER 27. august – 13. september 2025

26. august – 12. september 2026

25. august – 11. september 2027

PRIS  67 900 kr
INKLUDERT
Fly tur/retur Oslo – Delhi, turistklasse, inkl. alle skatter og avgifter

Overnatting på gode hoteller i delt dobbeltrom (singelrom mot tillegg), camping 2 netter i fjellet

Full pensjon, frokost, lunsj og middag hver dag

Snacks langs veien

Inner-line permit til Khardung La, Nubra Valley og Øst- Ladakh

Inngangspenger til severdigheter og sightseeing

Motorsykkel: Royal Enfield Himalayan, inkl. mekanikere og følgebil

All bensin

Tog Delhi – Kalka

«Toy train» Kalka-Shimla (på UNESCOs verdensarvliste)

Fly Leh – Delhi

Lokal transport: Taxi, motorsykkeltaxi (autorickshaw), sykkeltaxi (sykkelrickshaw)

Erfarne, norske turledere

Indian Adventures er medlemmer av RGF (Reisegarantifondet)

IKKE INKLUDERT
Visum Tips
Drikkevarer Utgifter av personlig art
Kaskoforsikring kr 1500,-.
Dekker alt fra småskader til totalhavari av MC. Ingen egenandel.
UTSTYR Egen hjelm, kjøreutstyr og regntøy. Les mer i Praktisk informasjon

Les mer om turen i dag for dag programmet

Les mer om turen i dag for dag programmet

Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

1

Avreise fra Norge

2

Ankomst Delhi, sightseeing i Delhi

Den første dagen i India tar vi oss tid til å se oss om i millionbyen Delhi. Det er en spennende by av både gammelt og nytt, vakre velorganiserte områder og basarområder der det myldrer av mennesker, sykkeltaxier og kuer. Vi besøker Karol Bagh som er Delhis motorsykkelsenter. Her kan det meste som gjelder MC ordnes.
3

Delhi – Kalka - Shimla (2205 moh)

Etter en tidlig frokost setter vi kursen mot jernbanestasjonen i Delhi. Den er en opplevelse i seg selv. Noen sover og andre vasker seg på perrongen. Kuer vandrer fritt blant myldret av mennesker. Vi reiser med toget nordover til Kalka, som ligger ved foten av Himalaya. Her bytter vi til et smalsporet tog som tar oss opp til den gamle, koselige fjellandsbyen Shimla. Turen med toget finner du i Guinness rekordbok som verdens bratteste togstrekning og den regnes som en riktig klassiker. Det er deilig å forlate det indiske slettelandskapet og sakte krabbe oppover langs dalsidene i Himalaya. Shimla var det britiske imperiets sommerhovedstad i den tiden de regjerte i India. Her får vi stifte bekjentskap med våre Royal Enfielder som skal frakte oss rundt de neste dagene på ”Verdens høyeste MC-tur”.

4

Shimla - Sarahan (124 km. MC-turens start)

Vi kjører gjennom en uoppdaget og vakker del av Himachal Pradesh. Veien svinger seg gjennom eplehager og skogkledde fjellsider. Vi får vi vårt første møte med bratt, smal og svingete motorsykkelvei. Dette er en lite trafikkert vei med flott utsikt fra fjelltopp byen Sarahan!

Her besøker vi Bhimakali Temple som er bygget av tre og stein og som det er knyttet mange legender til.

5

Sarahan - Sangla (2700 moh) (140 km)

Vår tur fra Sarahan til Sangla er utfordrende nok, takket være «flåklypaveier» med noen av de villeste drop-offs på turen. På veien ordner vi også spesialtillatelser som vi trenger på turen videre inn i Spiti Valley i morgen. Men i dag er vi ved inngangsporten til Kinnauri distriktet. Denne dalen er også kjent som Baspa Valley, en av de vakreste i regionen. Den er rik på Kinnauri arkitektur og det dyrkes både epler og aprikoser i dalsidene. Vi har også mulighet til å besøke landsbyen Chitkul og Rackchham som begge byr på flott natur og arkitektur. Kvelden avsluttes rundt bålet.

6

Sangla – Tabo (3280 moh)(192 km)

Vi kjører nå inn i område som krever spesialtillatelse. Dette er en nydelig rute som fører oss via Khab der Sutlej River fra Tibet går inn i India og blir en del av Spiti River. Vi stiger raskt og tar oss høyere og høyere over Spiti River til vi når landsbyen Nako. Nako, beliggende bare noen kilometer fra Tibet,  er kjent for å være en av de mest sjarmerende landsbyene i området på grunn av den fantastiske utsikten. Nord for landsbyen er det et buddhistisk klosterkompleks som tilhører Drugpa sekten i tibetansk buddhisme. Vi gjør en annen bratt stigning og passerer gjennom flere landsbyer før vi når landsbyen Tabo. Klosteret Tabo ble grunnlagt i 996 e.Kr. og blir ofte kalt Ajanta av Himalaya på grunn av de mange grottene som du finner her. Vi utforsker Tabo klosteret og landsbyen på ettermiddagen eller i morgen tidlig.

7

Tabo – Kaza (3800 moh) (140 km)

I dag blir det flere «verdens høyeste opplevelser». Etter frokost kjører vi først mot Dhankar som er den gamle hovedstaden i Spiti. Her ser vi et fort og et tempel med en utrolig plassering høyt oppe på i den karrige fjellsiden. Turen går siden på fantastiske veier oppe på fjellvidda til verdens høyeste landsby med veiforbindelse, Komic (4587 m) Etter å ha foreviget stunden med et bilde foran skiltet som beskriver at vi er i Komic, kjører vi videre til Hikkim, landsbyen i verden som har det høyeste postkontoret (4440 m). Vi skriver postkort som sendes til venner og kjente (og som nok må vente litt før de får de får kort) før vi kjører ned til Kaza hvor vi spiser en sen lunsj. Overnatting utenfor Kaza.

8

Kaza - Chandratal (4300 moh) (120 km)

Vi starter med å kjøre opp til landsbyen Kibber som ligger høyt oppe i fjellet og i et område som er kjent for snøleoparder (BBC hadde en dokumentar om dette for noen år siden). Ferden går videre til Asias høyest beliggende bro som vi kjører over. Etter en stund kjører vi over en høyde og en spektakulær dal åpner seg på den andre siden. Nede i Spiti dalen kjører vi gjennom flere landsbyer og den siste landsbyen heter Losar. Herfra løfter veien oss opp til Kunzum pass på 4700 meter. Dette passet byr på panoramautsikt over de snødekte fjellene krydret med fargerike bønneflagg. Etter passet tar vi av veien og følger et eseltråkk innover i fjellheimen. «Veien» til Månesjøen (Chandratal) må bare oppleves. Fremme ved denne grønne oasen som er en av verdens høyest beliggende sjøer overnatter vi i telt. Stjernehimmelen i den tynne luften uten noen forstyrrende lyskilder er en opplevelse i klarvær.

9

Chandratal – Jispa(3500) (150 km)

Veien, eller rettere sagt mangel på «vei» på dagens etappe, byr på flere artige utfordringer i form av passeringer av elver og rullesteiner. Vi kjører ut av den vakre Spiti dalen med taggede tinder over grønne dalsider og ned i en frodig dal der isbreene troner opp til venstre. Vi stopper i Tandi der vi bunkrer bensin. Denne bensinstasjonen er den siste på 400km før vi kjører opp på den tibetanske høysletten. Etter en krevende kjøredag er det deilig å få seg en dusj og en god middag på hotellet i Jispa som ligger ved bredden av elven Bhaga.

10

Jispa - Tsokar Lake (4420m) (219 km)

Vi spiser en tidlig frokost. Vi har en fantastisk dag foran oss med massevis av opplevelser. Mange høye pass, spektakulær natur, canyons og flotte sandformasjoner langs elvene vi kjører langs. Vi stopper først for en politisjekk i Darcha, som ligger ved bredden av Bhaga elven. Darcha er den siste bosetningen på lenge. Vi krysser elven og starter klatringen oppover. Vi passerer Zing Zing Bar (4067 m) og Baralacha La (4918 m) og er nå 110 meter høyere en Mount Blanc. Her finnes det ingen vegetasjon og landskapet består av variasjoner av brunt som skifter farge i sollyset. Det er en vill natur! Vi tar en stopp for lunsj eller snacks i Sarchu. Veiene herfra er som hentet fra en magisk scene av marmorerte fjell som stiger opp fra Yamu-elven omkranset av små tjern og vann. Videre kjører vi til Whisky Nalah (4802 m) og Pang (4522 m) og over Lachulung La (5077 m). Når vi har kommet opp hårnålssvingene og står på toppen kan vi gratulere hverandre med det første passet over 5000 meter! Herfra går veien nedover. Vi tar av fra hovedveien og overnatter ved Tso Kar Lake. Området har et rikt fugleliv, der bla. sjeldne Brahmin-ender svart halsede traner bor. I disse områdene er det også ulv og snøleopard.

11

Tsokar Lake - Hanle (4300 moh)(150 km)

Vi kjører ut fra hotellet og forbi vakre Tsokar Lake. Vi befinner oss i en vill og vakker natur, og sannsynligvis vil vi se villhester som springer ute på steppene. Det finnes noen nomadefamilier i nærheten som vi kan hilse på når vi kjører forbi. På vei mot Mahe Bridge går veien forbi en skole med nomadebarn. Vi gjør en stopp her og hilser på elevene. Fra broen og østover kommer vi inn i områder i regionen Ladakh som har vært åpent kun for lokale indere og militære helt fram til 2022. Vi kjører på flotte veier gjennom spektakulære daler, til landskapet endrer karakter og blir vidt og åpent. Vi kjører langs Hanle River og mot landsbyen Hanle, den siste bosetningen før den kinesiske grensen (Tibet). Stedet er kjent for å ha en av verdens klareste og mørkeste nattehimler, og her finner man «Indian Astronomical Observatory» med verdens nest største MACE teleskop og beliggende høyest i verden. Her kan man studere stjernehimmelen på 4500 meters høyde. En fantastisk opplevelse. Hanle er også kjent for å ha et gammelt kloster fra 1600-tallet liggende på en høyde over landsbyen. Ettermiddagen brukes til å se seg rundt i området før vi spiser middag og overnatter i et guest house i nærheten.

12

Hanle - Umling La (5799 moh) - Hanle (160 km)

I dag skal vi kjøre opp på verdens høyeste pass, Umling La, på hele 5799 m. Vi er da nesten en halv kilometer høyere enn Mt. Everest Base Camp! Siden vi er godt akklimatiserte kan vi nyte veien og naturen opp på dette enorme passet uten fare for høydesyke. Det er to veier opp – en litt lengre, asfaltert vei, og en kortere offroad-rute som fører inn på asfaltveien høyere opp. På toppen har vi en fantastisk utsikt i alle retninger. Og det er utrolig å tenke på at vi bare er 200 m lavere enn snøkledde Himalayatopper på 6000 m vi har sett tidligere på turen.Etter en stund på toppen kjører vi ned igjen til Hanle. Vi nyter turen tilbake og tar oss tid til å stoppe og ta bilder av den spektakulære naturen vi kjører gjennom. Nærmere landsbyen passerer vi jakokser og villhester.  Ettermiddagen er fri til egen disposisjon.

13

Hanle - Leh (3505 moh) (254 km)

Vi kjører ut fra Hanle etter frokost og ser spektakulære fjellformasjoner, klostere i fjellsidene, gressende jakokser og gjetere med store saueflokker. Vi er i et område så unikt, vakkert og vilt at det må oppleves! En del av veien kjørte vi i går, fram til Mahe Bridge. Vi kjører gjennom daler der det glimrer i lilla og andre farger i fjellveggene. I Loma slår Hanle River seg sammen med Indus River som kommer fra Tibet. Dette er enorm elv, 320 mil lang og den 3. største i det indiske subkontinentet, som vi følger hele veien til regionhovedstaden Leh. Her venter kald drikke og en varm dusj på vårt koselige hotell.

14

Fridag i Leh med besøk i klostre


Menneskene i Leh er vennlige, og ansiktsdragene er mer kinesisk enn typisk indiske. De mange restaurantene er små og koselige, og serverer nydelige, tibetanske retter. Vi benytter dagen i Leh til å besøke kloster og se oss om i denne spennende byen. Her er det gode muligheter til å kjøpe lokalproduserte produkter som tepper, skinnklær og smykker på det tibetanske markedet.

15

Leh – Wari La (5312 m) - Nubra Valley (160 km)

Dette blir en spesiell dag med mange opplevelser. Vi skal først over det lite trafikkerte og vakre passet Wari La (5312 m) Veien oppover er svingete og av god standard. På toppen ser vi mot nord hvitkledde fjell i Karakoram-fjellkjeden og innover i Tibet. På veien ned på den andre siden prøver murmeldyr å gjemme seg bort der vi kommer kjørende, og jakokser gresser i veikanten. Det blir mer og mer grønt, og vi tar en stopp når vi kommer lavere. Så kommer et av hele turens høydepunkter: Vi kommer ned i Nubra Valley. Det betyr at vi har krysset hele Himalaya på MC! Mission completed! Og vi har kommet så langt nord i India det går an å komme. Og vi har kommet ned i en vakker dal omkranset av den mektige Himalayakjeden mot sør og Karakoram-fjellkjeden mot nord. Her, i denne bortgjemte dalen, gikk en av hovedårene på Silkeveien før. Når vi kjører vestover på Silkeveien kan vi forestille oss hvordan kamelkaravanene slynget seg gjennom dalen for nesten 2000 år siden. Vi kommer fram til vårt lille, koselige hotell og slapper av i hagen under epletrærne.

16

Nubra Valley – Khardung La - Leh (Siste kjøredag på MC) (95 km)

Formiddagen benytter vi til å ri på sjeldne baktriske kameler i sanddynene i denne høyfjellsørkenen. Man kan drømme seg tilbake til tidligere tider da Silkeveien gikk her. Etterpå setter vi kursen mot det enorme fjellpasset Khardung La (5359 m) som er begynnelsen på Himalaykjeden sett fra denne siden. Passet var lenge regnet som verdens høyeste kjørbare pass. På toppen føler vi at vi står på verdens tak og har vi en fantastisk utsikt i alle retninger. Nordover ser vi inn i Kina. Sydover ser vi Himalayakjeden vi har krysset. Fjelltoppene rundt omkring er på mellom 7-8000 m. Veien videre svinger seg ned til Leh og ser hvordan omgivelsene blir grønnere og luften tykkere og varmere. På kvelden spiser vi en god middag på hotellet.

17

Leh - Delhi (flight). Sightseeing og avslutningsmiddag.

Vi flyr fra Leh til Delhi, og i godvær kan vi se K2 ut mot vest. Turen avsluttes med sightseeing, handling og avslutningsmiddag i Delhi før vi flyr hjem til Norge med et fjell av opplevelser
18

Ankomst Norge


Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

Les mer om turen i dag for dag programmet

Les mer om turen i dag for dag programmet

Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

Motorsykkeltur i Himalaya

Tur rating

4.94 basert på 15 vurderinger
desember 15, 2015

En godt organisert reise, hvor vi som deltakere følte den tryggheten som turlederne formidlet.
God kunnskap fra turlederne om turen, landet og kulturen.
Fantastisk naturopplevelse.
// John Finsberg, Oslo

juli 13, 2016

En voldsom opplevelse av storslagen natur i stor høyde.
Alt føltes overraskende trygt enten det var kaoset i Dehli eller «Flåklypaveier».
Vi gledet oss til hver kjøredag. Synes også at det var helt greit med to uker i «vegetarland».

september 6, 2016

Godt tilrettelagt opplevelsestur!
Reiste til India for første gang, med mål om å se litt av landet/kulturen, mektige fjell og kjøre MC. Alle mål innfridd !
Artig å se både rester av britisk kultur, forskjellige religioner og nærhet til Kina-Tibet/Pakistan.

november 11, 2016

Et minne for livet!
Følelse av mestring både kjøre teknisk, fysisk og psykisk.
En utrolig naturopplevelse!
Flott gjeng.
/Sigmund Aunan, Oslo

januar 2, 2017

Et vell av opplevelser for alle sanser!! Et godt kameratskap og samhold i gruppen. Dyktige reiseledere og mekanikere som taklet utfordringer på en glimrende måte, og gjorde sitt beste for at turen skulle bli en fantastisk opplevelse for alle!

januar 4, 2017

Jeg kunne bare fortsatt å fortelle om fantastiske veier, fjell, folk, innsjøer og nye spennende opplevelser hver dag. Over hvert pass, bak hver sving, over de tibetanske høyslettene, gjennom landsbyene, har det ventet nye overraskelser. Det har vært spennende, utfordrende, morsomt, imponerende og interessant.

oktober 14, 2017

Til tross for min totale mangel på motorsykkel erfaring har jeg fullført Sri Lanka og Verden’s høyeste MC i 2017. Kan ikke få nok av de spektaktulære naturopplevelsene og de andre pluss opplevelsene som gruppene bidro med. Det eneste Indian Adventure ikke har kontroll på er været!

september 5, 2018

Kuleste turen jeg har vært på noensinne!
Prikkfritt arrangement av Indian. En kamerat spurte hva som var høydepunktet på turen…Hver dag er svaret!
Himalaya er ubeskrivelig og det er faktisk turen også. Kan egentlig ikke få fullrost både selve turen og Indian Adventure nok. Dette var en tur jeg kommer til å gnåle om resten av livet! Fantastisk!!! Har du litt MC erfaring og er ute etter et ekte eventyr..Ikke nøl!

februar 16, 2019

Det har gått 6 mnd. siden jeg var med på verdens høyeste.
August 2018. Tenker på denne fantastiske turen hver dag. Prikkfritt opplegg fra IA. Veldig bra Indiske samsrbeidspartnere. Med tanke på all logistikk og forberedelser som skal til for å få en slik spektakulær tur vellykket, et det bare enestående.
Og hver eneste dag var et høydepunkt!
Anbefales på det varmeste!

oktober 6, 2019

Helt underbar tur med grymt duktiga reseledare. Funderar på om jag kan nämna någon speciell höjdpunkt, men det går inte. Varje dag var en ny samling med höjdare. Min första tur med I-A men inte den sista. Tvekade länge innan jag åkte men inte ångrat en sekund av detta. Älskar er hela gruppen som var med och hoppas att ni mår bäst. Va rädda om er på vägarna och kör snyggt. Kram från svensken.

desember 21, 2019

Noen reiser setter varige spor i sjelen din, og denne reisen ble definitivt en av disse. Fra du lander i Delhi, og kjenner varmen, luktene og lydene slå imot deg, forstår du at dette blir intenst. Med dyktige ledere og militær presisjon ble vi loset igjennom nesten tre uker med non-stop opplevelser i en spennende kultur og et fantastisk landskap. Med stødige Royal Enfielder ble hver dag et nytt høydepunkt på turen.
Takk til Indian Adventures og mine turvenner, for en fantastisk tur, og minner for livet!

september 20, 2023

Dette var veldig mye opplevelse, vanskelig å dra frem enkelte ting.
Luksus å ha en velorganisert tur hvor alt er i orden til enhver tid, så vi kunne bare konsentrere oss om opplevelsene.

september 30, 2023

Veldig spenene tur med masse fin natur. Veldig flinke og dyktige guider og mekanikere. Anbefales på de sterkeste, opplevelse for livet.

november 12, 2023

Strålende tur. Fantastisk natur, gode reiseledere som var akkurat passe balanse mellom profesjonell og avslappet. Virkelig et eventyr å anbefale videre.

september 30, 2024

Fantastisk tur i omgivelser som bare må oppleves. Nye høydepunkter rundt hver sving og det tar aldri slutt. En opplevelse for livet 🙂

september 22, 2023

SÅ underbart vackert Himalaya är i verkligheten! Reseledarna, Frank och ”Felix” (Willy) anpassade stoppen så att även vi tjejer kunde få ”pink-paus”. Spännande att få köra så mycket ”grus” (som var både sand, stenar, lera och stenkross) mellan de små partierna av asfalt. Jag rekommenderar starkt denna resa som verkligen blir ett minne för resten av livet.

Skriv en vurdering av denne turen

Vis vurderinger på alle språk (16)

Rating

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.